7 november 2013

Mer gnocchi och knäckebröd

Som ni säkert redan förstått vid det här laget, är jag barnsligt förtjust i gnocchi.
Jag har dessutom bara blivit bättre och bättre på att få till den precis som jag vill; fastare i konsistensen och mindre kladd!
Eftersom jag även har en förkärlek till färgglad mat, fick jag igår ett infall att prova att ha i lite kokta rödbetor i en del av smeten. Eftersom potatisen redan var kokt och jag ville skynda på processen, rev jag den grovt innan jag kokade den. Nu i efterhand inser jag att det fick betan att tappa mycket av sin vackra färg, så nästa gång kokar jag den i bitar istället och ser hur det blir.
Smakmässigt var det inte så stor skillnad, men jag tycker den blev vacker och det är ju aldrig fel att ha i lite mer grönsaker i maten ;)


Jag tycker de blev vackra, fast dottern var skeptisk och tyckte att de såg ut som råa köttbullar....hmmm
Jag känner mig trots detta jättenöjd med resultatet, och vill också passa på att ge er det reviderade receptet på den glutenfria varianten. Det är nämligen så att potatismjölet gör susen, den blir så mycket mer lättarbetad och kladdar inte alls. De första gångerna jag gjorde den var det så att den inte höll ihop tillräckligt och  därför "fällde" den i vattnet när den kokades och tappade i konsistens. Eftersom originalreceptet innehöll vetemjöl har jag provat mig fram med glutenfria alternativ och efter flera provomgångar törs jag nog säga att jag har hittat rätt!
Med dessa ingredienser kan du inte misslyckas!
Jag har plockat bort rismjölet helt, vilket även förenklar lite - alltså mindre med ingredienser. Du behöver:
ca 5 stora (400 gr) potatisar, 1 dl mandelmjöl,  1 dl potatismjöl - prova dig fram, ha i lite åt gången tills du får en konsistens du är nöjd med, en nypa salt, 1 dl parmesanost, ett knippe finhackad färsk basilika, en näve färsk spenat,1 helt ägg och 1-2 vitlöksklyftor.
Hur jag gör finner du här
Med detta förbättrade recept är det så enkelt att bara rulla dem till små bollar. Du behöver inte använda nån spritspåse eller dylik. Eftersom degen inte kladdar så är det bara att rulla på!


På tallriken ser ni även ett jättegott glutenfritt hårt bröd som jag gjorde förra veckan.
Det är lite "fusk", eftersom jag använde mig av ett mix, men jag ville tipsa om det ändå.
Jag har tidigare nämnt Ewa-Lies produkter. De är ekologiska och de flesta är glutenfria. Jag älskar deras brödmixer. Detta var första gången jag gjorde ett hårt bröd, och nu när jag vet på ett ungefär vad som är i tänker jag nästa gång prova att göra det själv.
Med ett köpt mix är det hur enkelt som helst. Det står på påsen hur du ska göra. Deras hemsida hittar du här.
Superenkelt och blev fantastiskt gott. Jag använde flingsalt och rosmarin på mina.
Jag provade dem i helgen med en god krämig ost på till ett glas rödvin....Suveränt!


Om du ännu inte provat att göra din egen gnocchi, vill jag varmt rekommendera det.
Glöm dock inte ostsåsen till, den är halva smakupplevelsen :)


Läste just på facebook att det är kladdkakans dag idag, så jag ska baka något gott idag, även om det nog inte blir kladdkaka. Vi får se, om resultatet blir bra återkommer jag med det ;)
Ät gott & må gott!

Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar