19 september 2013

Glutenfri Grön gnocchi - en favorit i repris

Som många av er vet, är egengjord gnocchi, en av favoriterna just nu.
Jag har reviderat receptet sedan sist och slutprodukten är en mycket god, helt glutenfri, gnocchi.
Så häromkvällen vad det dags igen. Lite längre ner kan du läsa hur jag gjorde.


Mitt förra gnocchi recept hittar du här


Här kommer det nya glutenfria receptet:
ca 450 gr kokt potatis, 2 dl mandelmjöl, 1 1/2 dl rismjöl, 1/2 dl potatismjöl.en nypa salt, 1 dl parmesanost, ett knippe finhackad färsk basilika, en näve färsk spenat,1 helt ägg och 1-2 vitlöksklyftor.
Jag gör så att jag lägger basilika, spenat och vitlök i lilla matberedaren tills allt är finfördelat. Om du finhackar det gröna för hand är det bara att pressa vitlöken. Går bra vilket som. Första gångerna som jag gjorde gnocchi pressade jag potatisen först. Men eftersom jag tycker att matlagning ska vara relativt enkelt också, så har jag skippat det momentet och använder bara elvispen nu till allt. Det går bra, se bara till att potatisen är "lite sönderkokad" så du inte får stora potatisbitar som är svåra att ha sönder.

Först kokar du potatisen. Tillsätt de andra ingredienserna och rör allt med en elvisp tills det blir som en slät del. Sedan kan du forma degen till långa rullar som du sedan skär i ca 1 cm stora bitar. Tryck till dem med en potatismjölad tumme. ELLER så tar du en spritspåse som du fyller och sedan klämmer du ut små bitar som du sedan rullar till små bollar. 
Koka upp en stor kastrull med lättsaltat vatten. Jag tycker det var lättare att använda en sil som ligger i kastrullen så kan du koka dem direkt där. Efter ca 3 min är de färdiga. 
Upprepa tills alla är gjorda. De har en tendens att kladda ihop när de väl är kokade, så jag brukar ringla lite olja på dem och lägga ett lock på så de håller sig tills alla är kokta.
Servera med en god sås. 
Min absolut favorit är en superenkel och jättegod ostsås.
Det enda du behöver är lätt creme fraiche och blåmögelost.
Jag smälter bara 3 dl creme fraiche och trekant blåmögelost. 
Något som är gott till är också smörstekta champinjoner med lite vitlök, och lite tomat.
Klart!




Igår tog dottern med mig ut på en liten fotosession bland höstlöven.
Tack igen Emme för fina bilder!
Om du vill se mer vackra bilder från hennes blogg klicka här

Lycka till i köket!

Ljus & Kärlek
Wakanda

2 kommentarer:

  1. Oj oooj...gott gott - fint fint !!! Vill!

    Kram Anci

    SvaraRadera
  2. Va härligt Anci! Jag tycker absolut att du ska testa. Det är ett lite kladdigt uppdrag att få till den, men väl värt besväret. Lycka till! Kram

    SvaraRadera