3 juni 2013

Egen Gnocchi

Som jag berättade igår har jag provat att göra egen Gnocchi.
Ett underbart alternativ till pasta.
Gnocchi är Italienska och betyder bitar. Alltså små klimpar.
Det började med att jag hittade ett recept i en tidning. För att få en "hum" om hur man gör.
Sedan gjorde jag lite som jag själv vill. Som alltid.


Till Gnocchin behöver du; ca 450 gr kokt potatis, 2 dl mandelmjöl, 2 dl vetemjöl, en nypa salt, 1-2 dl parmesanost, ett knippe finhackad färsk basilika, 2 äggulor.
Först kokar du potatisen, och pressar den. Tillsätt de andra ingredienserna och forma till långa rullar som du sedan skär i ca 1 cm stora bitar. Tryck till dem med mjölad tumme.
Lägg i några i taget i kokande lättsaltat vatten. Efter ca 3 min kommer de flyta upp till ytan och då är de färdiga. Plocka upp med en hålslev eller liknande.
Upprepa tills alla är gjorda.
Servera med en god sås. Eftersom ost och vitlök är fantastiska smakförhöjare gjorde jag så här:
Jag stekte små färska champinjoner i lite smör, tillsatte pressad vitlök, några små körsbärstomater och sedan tillsatte jag matlagningsgrädde, salt och peppar.



Som ni märkt innehåller receptet både vetemjöl och mjölkprodukter.
Jag bestämde mig för att följa receptet denna gång då hela familjen skulle äta det.
Nu när jag har provat en gång så kan jag säga att jag nästa gång kommer ersätta vetemjölet med rismjöl istället. Tror att det kommer fungera precis lika bra....
Jag tyckte det var kul att de gjorde receptet med mandelmjöl också... 
Jag gjorde även en liten ostsås på enbart blåmögelost och creme fraiche till de övriga i familjen.
Ringlade lite av detta ovanpå.


Det hela blev mycket gott, och nu har jag hittat en grund som jag kan fortsätta experimentera med.
Ungdomarna var inte så förtjusta i basilikan, men jag tyckte det var jättegott.
Jag tänker att nästa gång kanske jag vill prova att även lägga till lite färsk spenat, och gärna lite mer ost, någon med mycket smak.

Lycka till!

I ljus & Kärlek
Patricia

3 kommentarer:

  1. Aaaaaaaaaaaaahhhhhhhh!!! Det ser helt från vettet gott ut!!! Jag har alltid velat göra egen gnocchi men alltid tyckt att det verkat så svårt och meckigt så det har aldrig blivit av. Men det här ser ju helt och hållet sagolikt ut! Verkligen. Det här hoppas jag kommer hamna på en framtida meny!! Jag skulle lätt betala hundrafemtio spänn för det här! När öppnar "Wakandas"?? Jag är redo att beställa!

    SvaraRadera
  2. Åh gulle dig :) Det var verkligen jättegott. Men visst är det ett litet "meckel" att göra. Jag fick "deg" över så Emme och jag åt även nästa dag. En smart idé är ju att kanske göra degen dagen innan, så kan man fokusera på att koka den och göra såsen nästa dag.... För själva tillagningen är ju i två steg liksom... Tack för peppningen. Ska fundera på det. pöss

    SvaraRadera
  3. En lite dum fråga... Ett knippe basilika, är det en handfull eller en hel kruka? Funkar det med fryst?

    SvaraRadera