8 oktober 2013

Underskattad knöl


Ibland undrar jag varför jag slutar med sånt som faktiskt fungerar. 
Kan hända har det att göra med att jag vill hitta nya maträtter, och ibland så glömmer jag bort det enkla som faktiskt är så bra.

Ta till exempel det här med potatis.
Från att ha varit en älskad knöl har effekterna av LCHF och GI-maten gjort att potatisen inte alltid ses på med blida ögon.
Personligen har jag lärt mig uppskatta potatis mer, sedan jag slutat äta gluten, eftersom den traditionella pastan och mycket annat fallit bort. 


Jag har i alla fall för egen del, "återupptäckt" potatisen - och då främst just sötpotatisen.
För mig var den förknippad med USA och där äts den på lite annorlunda sätt än här hemma.
Första gången i Sverige som jag åt den, var den ugnsbakad, och serverades med just fetaoströra. Om man inte orkar och vill ugnsbaka den, har jag lärt mig att den är minst lika god kokad. Väldigt enkelt och snabbt, den behöver inte lika lång tid som vanlig potatis, speciellt om du skär den i små bitar från början.
Detta har jag lärt mig är en oslagbar kombination.
Det behöver inte vara just fetaost, även ädelost funkar bra, men just potatisen i kombination med en oströra är en klar höjdare.


Här har jag gjort nåt väldigt gott.
Jag skalar skär sötpotatisen i ganska små bitar, och sedan kokar jag den i saltat vatten i ca 15 min.
Under tiden skär jag de grönsaker som finns tillgängliga och fräser upp dem i lite kokosolja eller olivolja. Denna dag blev det champinjoner, zucchini, vitkål, grönkål, färsk chili (valfritt - beroende på önskad hetta) och på slutet hade jag på några mungbönor. På med lite soyasås på slutet. Jag varierar min kryddning men oftast har jag i både färsk vitlök och färsk ingefära - finhackat.
Självklart fungerar det med vilka grönsaker som helst, jag använder ofta även morot, broccoli och blomkål. Men denna dag hade jag hemma just grönkål så då blev det så. Finstrimlad vitkål är alltid gott i och bidrar till den där asiatiska smakupplevelsen, som i alla fall jag gillar väldigt mycket.

Tofun är favoriten Kung Markattas marinerade tofu,som jag dessvärre upptäck innehåller soya - som i sin tur innehåller vete. (Suck) Så från och med nu är det naturell som gäller. Så när jag nu sedan skriver soya - läs tamari - som är glutenfri :) 
Tofun steker jag på svag värme i lite olja.
När den börjar få färg, pressar jag 1-2 vitlöksklyftor över den, ringlar på lite soya och häller i en burk med vattenkastanjer. Låter allt bli varmt och få lite mer färg och sedan är det klart.
Till detta har jag en oströra gjord på gräddfil och valfri ost. Denna dag var det fetaost.


För mig är det här en klar favorit.
Lycka till!
Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar