30 oktober 2013

Risnudlar med grönsaker i jordnötssås och koriander topping

Jag älskar asiatiska & indiska kryddor!
Ris, risnudlar och grönsaker och tofu med goda kryddor. Det känns som om jag aldrig kan tröttna på det. Undrar var jag bodde i ett tidigare liv ? ;)
Så därför kommer idag ytterligare ett recept med risnudlar men med en lite mjukare smak till följd av kokosmjölken och jordnötssmöret.

I mitt kylskåp finns det alltid vitlök, färsk ingefära och chili. Jag tror att det är de kryddor jag använder allra mest. Jag försöker också att så ofta som möjligt ha färsk koriander hemma, även om den fort tar slut, och har rätt kort hållbarhet.
Dessa kryddor är inte bara underbart goda, utan också väldigt nyttiga, inte minst i dessa höst tider, eftersom de hjälper till att värma oss och skydda oss mot infektioner.

Igår gjorde jag en lite annorlunda "wok", med smak av jordnötter och kokosmjölk.
Inte alls kryddstark trots kryddorna, men väldigt smakrik och fantastiskt god.
Jag kan varmt rekommendera er att prova.
Även om den inte är så väldigt färgstark så var jag väldigt nöjd med smaken! Mums!


För 2 personer:
Till såsen behöver du: Ca 4 msk sesampasta - Tahini och jordnötssmör eller mandelsmör (jag använde hälften tahini och hälften jordnötssmör) 4 tsk tamari - sojasås, ca 1 dl kokosmjölk och 2 tsk risvinäger alternativt annan vinäger.
Till koriander toppingen behöver du; 4 Rädisor, 1 salladslök, lite pressad citron och ett knippe färsk koriander.
Dessutom behöver du risnudlar och ett antal grönsaker; 1/4 chilifrukt, 1 salladslök eller en bit purjolök, 2 klyftor finhackad vitlök, 1 bit finhackad färsk ingefära, ca 2-3 dl finskuren vitkål eller annan kål, 1-2 strimlade morötter, 7-8 strimlade sockerärtor.


Börja med att först röra ihop jordnötssmör/tahini eller mandelsmör med kokosmjölken, vispa ihop tills det blandar sig, ha sedan i sojan och vinägern. Ställ åt sidan.
Sedan finhackar du rädisorna, löken och koriandern. Lägg i en skål och pressa över citronjuice. Ställ åt sidan.
Finhacka ingefära, chili och vitlök. Fräs i lite olja på medium värme ett par minuter. Strimla morot och vitkålen och lägg i pannan, rör om.
Samtidigt kokar du upp vatten och lägger i risnudlarna enligt anvisning. Tar ca 3 minuter. Skölj i kallt vatten. 
Häll nu jordnötssåsen över grönsakerna i pannan, lägg i nudlarna och till sist sockerärtorna.
Rör om så allt blir varmt. Lägg upp i skålar och toppa med korianderröran. Klart!


Smaklig spis!

Ljus & Kärlek
Wakanda

1 kommentar:

  1. Hej Wakanda! Den här rätten ska jag göra till helgen, vet redan nu att den kommer bli succé! Kul med en vegansk-spicy blogg, tack!

    SvaraRadera