23 oktober 2013

Regnbågsmat

I måndags besökte jag en ny livsmedelsbutik,  Nelins i Uppsala.
Deras utbud på grönsaker var jättebra, mycket från lokala handlare, och till bra priser. Det ekologiska utbudet var också bra, om än inte lika roligt som det vanliga.
Det resulterade i alla fall i att jag kom hem med en mängd olika grönsaker som jag inte haft på länge.

Som jag förut påpekat, är det fullt möjligt att äta vegetariskt - utan att äta så särskilt hälsosamt.
Om fantasin eller tiden tryter är det lätt att hamna i att kosten består av mycket bröd, pasta, ostar och olika mjölkprodukter och alldeles för lite grönsaker.

Därför ville jag passa på och slå ett slag för grönsakerna i detta inlägg!
Jag fullkomligt älskar massor av färg i maten jag ska äta.
Jag ville ha mycket grönsaker och sallad så jag bestämde mig för att använda de mest färgglada grönsakerna jag hade för att skapa en tallrik full av färg och liv, men också med stimulans för smaklökarna så klart.
Jag utgick ifrån de grönsaker och smaksättare jag ville använda och skapade sedan måltiden ni ser här.


Eftersom jag använde risnudlar nyligen, ville jag variera mig lite och tänkte i stället använda mig av den fantastiska bönpastan från á la eco
Denna gång valde jag den som är gjord på svarta bönor. Den är helt fantastisk, helt klibbfri och endast gjort på bönor. 
Briljant idé eller hur?
Själv föredrar jag denna framför glutenfri pasta som innehåller så mycket konstiga saker. 


Jag gjorde en portion, och till såsen använde jag;
1/8 dels orange chili, 1 vitlöksklyfta, en liten bit färsk ingefära, sesamolja, flingsalt, 1/2 buljongtärning från biofood, ca 10 små buketter lila blomkål, 1 dl mindre bitar grön zucchini, ca 6 små buketter broccoli, 2 blad Pak choi, 1 dl creme fraiche och en näve riven ost. 1/4 dl torrostade pinjenötter, lite gurkmeja.
1 portion svart bönpasta.


Till salladen använde jag;
Ruccolablad, 1/4 stor mörkröd morot, 1/4 stor röd morot, 1/2 äpple.
Till avokadoröran använde jag 1 hel avokado, 1 tsk tahini, en nypa flingsalt och lite pressad lime.


Gör så här: Börja med att koka upp vatten i en kastrull, salta och koka bönpastan enligt anvisningarna.
Under tiden torr rostar du pinjenötterna i medelvarm panna tills de fått lite färg. Häll på i en lite skål.
Häll lite olja i pannan och fräs vitlök, chili och ingefära som du finhackat. Sedan har du i zucchinin och paprikan som får steka ytterligare några minuter. Efter det lägger du i pak choi kålen och broccolin. 
Smula över buljongen och häll i gurkmejan, om du tycker det behövs vätska kan du hälla på 1/2 dl vatten. Efter det häller du crème fraichen och osten, och sist blomkålen. Nu ska allt bara bli genomvarmt. Lägg nu i den kokta bönpastan och blanda samman allt i pannan.
Lägg upp på en tallrik.
Salladen la jag runt om tallriken, men om du föredrar att ha den separat går det förstås lika bra.
Jag fördelade ruccolablad runt maten. Sedan la jag dit moroten och äpplet som jag spiraliserat med min spiralizer. Den köpte jag på rawfoodbutiken, i våras när jag experimenterade mycket med raw food.
Den ser ut så här, fast den är grön.

Ett jätteroligt sätt att göra grönsakerna ännu vackrare på din tallrik!
Sedan mixade jag avokadon med limesaft, salt och tahini och klickade ut på salladen.
Till sist strödde jag över pinjenötterna-
Klart!
Blev jättegott! 


Hoppas ni blir inspirerade att äta mer grönsaker med naturlig färg från naturen själv.
Jag använder ofta vitlök, ingefära och gurkmeja för den goda smaken, men också för deras antiinflammatoriska egenskaper. Men självklart kan du variera kryddningen på det sätt du gillar bäst.

Lycka till med ditt skapande!

Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar