28 oktober 2013

Blå kongo i wrap med glutenfritt tortillabröd

Jag hoppas ni alla har haft en underbar helg!
Jag hade en mysig lördag med min man, där vi var på en vegetarisk/vegansk Kina restaurang i Stockholm,  Lao Wai
Det var väldigt inspirerande att hitta en restaurang som  enbart lagar mat på naturliga råvaror, ekologisk fantastisk tofu, inget GMO mm. Tyvärr var lokalen väldigt liten, med min smak 0 i mysfaktor, men bortsett från det var vi supernöjda. Maten var jättegod!
Jag skulle vilja åka landet runt och prova vegetariska restauranger/vegetariska rätter - det vore kul! ;) Jag gör ju det redan på ett sätt, men i rätt liten skala. Jag tycker att det är mycket intressant att se vad som går att hitta på menyerna när man önskar äta både vegetariskt OCH glutenfritt. Tyvärr inte alltid med så roliga resultat.
Jag har alltid en väldigt massa synpunkter på vad som går att förbättra men i och med det så finslipas mitt eget koncept undan för undan, i vad jag anser är bra vegetarisk/glutenfri mat.

Min plan är fortfarande att Restaurang Wakandas snart ska att bli verklighet, men fram tills dess
fortsätter det att komma nya recept här på bloggen, och idag är det en färgglad och smarrig wrap!



En enkel, god och nyttig lunch gör du lätt genom att ta ett tunnbröd av något slag, som du sedan fyller med allehanda grönsaker.
Ett enkelt och gott "stekpannebröd" eller tortilla hittade jag på glutenfrikost.se.
Receptet hittar du längst ned.
Om jag har tid och lust brukar jag börja med att fylla brödet med "stompad" potatis.
Förra veckan när jag var och handlade hittade jag något extra kul - Blå Kongo.
Det är många år sedan jag åt det, och som ni läst tidigare tycker jag det är extra kul med färgglad mat, så detta var ju helt perfekt :)



Ovanpå brödet la jag alltså "stompad" blå potatis.
Jag vet inte om det egentligen heter så, men jag har hört Mat Tina säga så, så då kan det ju inte va fel ;)
Det är i alla fall kokt potatis som man bara tar en visp eller allehanda köksredskap och mosar potatisen lätt med. Salta och peppra lite. Om du önskar så kan du ha i en klick smör också. När jag gjorde det här är det bara ren potatis, och det är riktigt gott!
Ovanpå hade jag sedan grovt rivna färgglada morötter, skivad tomat, tunnskivad rödlök, avokado och lite vitlöksdressing. Bredvid har jag strimlad Romansallad och skivade rädisor. Mest för att det inte fick plats allt på brödet, och för att ni skall kunna se vad som finns inuti :)


Tanken med en wrap är ju egentligen att den ska gå att rulla ihop, men även det är ju så klart valfritt.

Tortillabrödet jag gjorde blev inte så jättestort, men det beror ju på hur stor stekpanna du har, och på hur stor du vill göra den. Bröden har en tendens att dra ihop sig när de steks, så de blir mindre än de är i början. Dessutom är min erfarenhet att de lätt blir för tjocka, så tänk på att kavla dem riktigt tunna.

Det här är ju bara en variation. En majstortilla går ju att fylla med i stort sett vad du vill.


Till tortilla bröden behöver du: 400 g kallt vatten, 1 tsk bakpulver, 50 g rismjöl, 150 g majsmjöl, 0,5 tsk salt, 30 g fiberhusk, majsmjöl till utbakningGör så här: Blanda alla ingredienser till en jämn smet. Låt degen svälla i 15 minuter. Dela upp degen i 10 bitar och kavla ut dem tunt på underlag mjölat med majsmjöl. Stek tortillabröden på hög värme i en torr stekpanna på båda sidor ett par minuter, tills de har fått färg och känns lätta.Lägg dem ovanpå varandra på en tallrik och täck genast med bakduk för att de inte ska torka ut.

Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar