16 september 2013

Rågtoast med chevré och glutenfria & vegan kanelsnurror

Jag hoppas ni alla mår bra.
Jag har spenderat senaste dagarna med att fortsätta renovera vårt hönshus, som fått en ny plats i trädgården och där vi även bygger en ny hönsgård. Där emellan har jag fortsatt mitt experimenterande i köket.
En av mina favoriter på varma mackor är den här. Snabb och enkel att göra. Funkar som både lunch eller lättare middag. 
Fyllningen består av skivad chevré, rödlök och soltorkade tomater.
Brödet jag använde denna gång är rågbröd. Men jag anser att det går att göra goda varma mackor på i stort sett vilket bröd som helst, så ta det du gillar mest!
Lägg i det du vill ha. Stek i olivolja på medelvarm värme tills brödet fått fin färg och osten börjat smälta.
Servera med valfri sallad.
Jag använde blandad bladsallad, massor av tomater, gurka, och avokado.
Just denna dag la jag till lite riven rödbeta också. 
Avslutningsvis ringlade jag lite balsamvinäger ovanpå.
Till detta hade jag även lite dressing, 



Till eftermiddagen var det dags för ännu ett experiment;
nämligen bullar utan gluten eller mjölkprodukter.
Eftersom glutenfritt och alternativ för veganer efterfrågas allt mer ville jag prova och se om jag kunde göra en kanel"bulle" som uppfyllde dessa krav och som dessutom var god
Jag är glad att kunna berätta att jag lyckades!
Jag fick mer än godkänt av båda mina unga vuxna här hemma, och även mannen gillade dem.
Speciellt männen här hemma brukar kunna vara - ska vi säga - mindre entusiastiska över mina glutenfria experiment, så detta var därför ett väldigt gott betyg :)
Jag gjorde bara en liten sats, eftersom detta var just ett experiment, och innan dagen var slut var de alla uppätna. Jätteroligt att de uppskattades av hela familjen.


Jag använde inget recept, mer än att utgå ifrån en vanlig vetedeg.
Istället för smör, använde jag Kung Markattas Kokosolja.
Istället för mjölk tog jag sojamjölk.
Kryddade degen med några krossade korn kardemumma. Istället för vitt socker använde jag råsocker.
Jag gillar torrjäst för den är enkel att använda och är lätt att alltid ha hemma.
Jag tycker det är en rolig utmaning att försöka hitta goda och välfungerande substitut till vetemjöl.
Till dessa bullar använde jag lika delar, rismjöl och bovetemjöl.
Som alltid när man bakar glutenfritt är det viktigt att komma ihåg att degen skall vara lösare än när man använder vetemjöl.
Visst den blir kladdigare och har svårare att hålla ihop, men om du gör den riktig fast, blir slutprodukten torr och tråkig.
När degen hade jäst klart kavlade jag ut den, och bredde på rikligt med kokosolja, råsocker, kanel och hackad mandel.
Då degen hade svårt att hålla ihop vek jag bara degen dubbel och gjorde enkla snurror.
Ovanpå strödde jag på mer hackad mandel. Den satt kvar rätt bra utan ägg.
En annan sak jag lärt mig när det kommer till att baka glutenfritt är att det ska vara lite lägre temperatur i ugnen, och ibland även lite kortare tid, så tipset är att prova dig fram och håll lite koll i ugnen tills du lärt dig vad som funkar.



Ja, här ser ni resultatet. Jag blev väldigt nöjd och kan verkligen varmt rekommendera att ni provar. 
Själv blir jag mer och mer övertygad om hur skadligt just vete är för oss men även gluten i övrigt.
Detta recept visar, att det går att göra ett gott fikabröd, som dessutom är rätt nyttigt!


Lycka till!

Ljus & Kärlek
Wakanda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar