21 maj 2013

En sallad är en sallad är en sallad.. eller?

Som ni vet vid det här laget så har jag en passion för grön mat, raw som tillagad. 
Jag har även en förkärlek vad gäller sallader.

Jag känner mig fundersam över det som vi i "folkmun" idag kallar för en sallad. 
Från att på 80-talet vara den typiska isbergssalladen med tomat och gurka, till att vi idag har en mängd olika sallats sorter, och en mängd grönsaker att välja från. Vi har gjort salladen till en hel måltid, vilket jag tycker är helt suveränt. Trots att utbudet idag är så enormt stort, har vi ändå tappat en del av det som både är gott och nyttigt!

Vi säger att vi äter en sallad även om den i huvudsak består av kyckling, bacon, räkor eller skinka på en bädd av isbergssallad. Dessutom innehåller den ofta även pasta, cous cous eller liknande.
Utbudet på själva grönsakerna är dock väldigt smalt i min mening och jag känner mig ofta besviken och frustrerad när jag skall äta ute och ska försöka komponera en sallad av de 5 ingredienser som ingår. Som vegetarian blir resultatet ofta väldigt knapert.

Jag har samlat lite olika salladsbilder som jag lagat och ätit under våren för att visa hur det enkelt går att variera en sallad på flera olika sätt och då med fokus på det jag tycker bör vara grunden i en god och hälsosam sallad - nämligen grönsaker.


Den här dagen var fokus på råkost, och en stor sallad, så det blev riven rödbeta, morot, broccolibuketter, avokado, tomat, grönsallad. Till detta en raw dressing.





Här använde jag rädisor, päron, grape, tomater och groddar. Väldigt fräscht, och jag säger det igen; var inte rädd att använda frukt i salladen!


En middagssallad - taco inspirerad med kidneybönor, quornfärs från dagen innan, röd paprika, grön sallad, riven zucchini, gröna oliver och guacamole. Kantat med nachips.


Waldorfsallad; Äpplen, valnötter och stjälkselleri på en bädd av blandad grönsallad. Lite lättare om du inte är jättehungrig...



En större blandad sallad. Här har jag använt röd paprika, selleri, färska champinjoner, avokado, tomat och lite valnötter. Allt på en bädd av gröna bladgrönsaker.

Alla sallader ovan är komponerade efter vad jag haft tillgängligt hemma.
Det roliga med sallader är att de går att variera nästan hur mycket som helst!
Vilken är din favorit?

I ljus & Kärlek
Patricia

3 kommentarer:

  1. Gott! Jag älskar sallad i alla former! Idag har jag blomkål, broccoli, lök, tomater, avocado, lite sallad, några bönor och lite kyckling i. Mums! Gott!

    SvaraRadera
  2. Glömde underteckna med mitt namn!

    Annika Inanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar Inanna! Låter som en helt amazing sallad du åt idag :)
      Kram!

      Radera