10 mars 2013

Svart bönspagetti med champinjoner och soltorkade tomater

Som jag berättade sist så har jag även provat ytterligare en bönpasta. Nämligen den som är gjord på svarta bönor och har formen av spagetti. Jag gillade både smaken och färgen. Pastasåserna går ju att variera i det oändliga. Just denna dag var det champinjonerna som blev grunden. Jag ville göra en ljus sås, för att framhäva pastan och nästa gång ska jag prova en tomat baserad sås.


Det här använde jag till såsen för en person; 
5 st färska champinjoner i bitar, lite olivolja, 1 vitlök, 1/4 zucchini riven på det grova, 2 soltorkade tomater strimlade, 1-2 msk sojamjöl, grönsaksbuljong, Alpro soya matlagningsgrädde, lite paprikapulver, en nypa färsk koriander, och lite färsk basilika, några sockerärtor, timjan, salt och peppar.


Koka pastan enligt förpackningen.
Under tiden gjorde jag såsen. 
Jag börjar med att fräsa champinjonerna och vitlöken i olivoljan. Sedan har jag i resterade grönsaker så allt får steka en liten stund. Sedan strör jag över sojamjölet och har i alpro grädden. Krydda och smaka av. Låt allt småputtra på svag värme i ca 5 min.
Voila! En helt vegansk och jättegod rätt.  Jag skulle vilja påstå att du inte kommer att sakna vare sig den "traditionella" pastan eller den vanliga grädden. I varje fall gjorde inte jag det. Den här pastan är helt perfekt om du skall laga middag till någon som inte tål/ eller vill äta vanlig pasta. Dessutom är den perfekt för veganer, om du har vänner som är det.
Självklart säger jag som alltid att du kan ju använda laktosfria produkter eller helt traditionella mjölkprodukter om du vill det. Men jag vill visa med alla recept som är taggade som vegan att det är väldigt enkelt och gott att göra mat som även veganer/allergiker osv kan äta!

Våga experimentera!
Enjoy! 
Lycka till och glöm inte lämna kommentarer - alltid lika roligt att höra vad ni tycker.
Kram!

1 kommentar:

  1. Guuuuuuud så gott det här ser ut. Blir riktigt inspirerad!!

    SvaraRadera