8 mars 2013

Bönpasta med saffransås

Jag har äntligen kommit mig för att införskaffa den revolutionerande pastan från a la eco!
Det är en pasta som enbart innehåller bönor! Ingenting annat.
En helt fantastisk idé, om du frågar mig :)
Häromkvällen hade jag besök av min väninna som inte heller äter vetemjöl, och då ville jag passa på att prova den för första gången. Jag beställde den direkt från deras hemsida (adress längst ner på inlägget) den hade precis kommit och jag var väldigt förväntansfull....


Pastan kokas precis som vanlig pasta, det står 6-8 min, och jag kokade min i 6 min exakt för jag ville inte riskera att den blev för mjuk, och det var inga problem. Helt perfekt. Kanske lite mer tuggmotstånd än vanlig pasta, vilket jag personligen gillar, och smaken var jättetrevlig. Inget konstigt.
Till detta gjorde jag en sås med smak av saffran.


Denna kväll använde jag fettuccine från mungbönor, men idag har jag även provat spagetti på svarta bönor! Recept kommer om några dagar.
Till saffrans såsen behöver du:
1 burk kokosmjölk, ca 3 msk tomatpuré, 1/2 rödlök, 1 morot, 1/2 -1 zucchini, några sockerärtor, 1 påse saffran, lite grönsaksbuljong, lite chilipeppar, salt och peppar, olivolja.
Jag skar grönsakerna i strimlor, och började med att fräsa löken i olivolja, sedan i med grönsakerna i den ordning de behöver för att bli klara. Så därför hade jag i moroten först, sedan zucchini, och sockerärtorna precis på slutet när såsen är klar. Blanda i resten av ingredienserna, smaka av med kryddor du gillar. 
Som vanligt är såsen ett resultat av de grönsaker jag hade hemma. Du kan använda det du har!
Jag tänkte dock på färg kombinationen. Eftersom pastan är lite grönaktig ville jag ha en vacker sås, därav saffranet och tomatpurén.
Runt tallriken la jag sedan lite machésallad och sprinklade på lite mungbönor :)
Jättegott!




Lycka till!
Kram

2 kommentarer:

  1. Vilken spännande pasta!! Lite dyr för mig men verkligen ett underbart alternativ!

    SvaraRadera
  2. Den var fantastisk. Priset är 45 kr för en förpackning som skall räcka till 4 personer. Då skulle priset bli ca 10 kr/portion. Dessutom var den dryg så du kan säkert få ut 5 portioner. Helt överkomligt tycker jag, men då kan jag inte äta vanlig pasta, så det är trevligt med bra alternativ :)

    SvaraRadera