23 februari 2013

exotiskt pasta - vegan

 I helgen har jag besök av min bästa Pernilla!
Vi har pratat och varit kreativa så helt plötsligt är det dags för lunch. Jag började med att rota fram pastan. Sedan tog jag kross tomater och kikärter, men slutprodukten blev utan de båda. Istället blev det en exotisk pasta rätt med smak av, kokos, curry och jordnötter.
Jag har planerat middagen men inte lunchen, så det blev en helt ny idé jag provade idag.
Jag tog Kung Markattas Spirulinapasta som enbart består av dinkelmjöl och spirulinapulver.

Så här gjorde jag: Under tiden som pastan kokade, började jag med att fräsa upp 2 klyftor vitlök, och ca 1 msk färsk riven ingefära i lite olivolja + 2 tsk kokosolja. Sedan rev jag 1 morot på det grova, och skivade en halv spets vitkål och fräste på allt. Sedan strödde jag över ett par msk sojamjöl, hällde på lite vatten och lät det småputtra. Sedan i med en buljongtärning, curry, gurkmeja, salt, 2 msk cashewsmör och ca 4 msk jordnötsmör.

Sedan hällde jag i den färdigkokta pastan i såsen och rörde om. La upp på tallrikar, toppade det hela med några cashewnötter och några skivor färsk ananas. Pastan innehåller ju durumvete, men såsen är helt utan mjölkprodukter alltså helt vegansk, utan att jag ens tänkte på det. Prova!
Och eftersom vi alla var i ett kreativt flöde, fick jag jättefina bilder av mästerfotografen Emme.

Jag vet inte vad ni tycker, men Pernilla blev så här glad. Jag fick klart godkänt. Mums.

Lycka till!
Kram

4 kommentarer:

  1. ÅÅååååh, vad gott det ser ut! Jag vill också ha exotisk pasta!!! Härligt att ni äter och mår bra, vad det verkar!! Vi kanske kan ses i veckan? Fin och fräsch bloggen har blivit. Jag gillar verkligen nya headern och allt. Supersnygg!!

    SvaraRadera
  2. Hej gullet! Du är välkommen när du vill! Vore jätte mysigt. Tackar för komplimang, jag fick hjälp av två proffs ;)såklart. Jag är jättenöjd. Hör av dig om när du vill komma. KRAM

    SvaraRadera